Concert Arte Amanti Festival

Khroma Quartet & Severine Sierens (klarinet) 

Sint-Gangulfuskerk te Ronsele / Lievegem (Kerkplein): omwille van de maatregelen rond het Corona virus werd dit concert uitgesteld.

Nina Poskin begon met viool toen ze 4 was in de Koninklijke Muziek Academie van Vilvoorde. Ze studeerde bij Michel Poskin en bij Leonid Kerbel. Toen ze 18 was, werd ze toegelaten tot de klas van Igor Oistrakh in het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Ze begon met het spelen van de altviool rond haar 20ste in verschillende kamermuziekensembles. Ze behaalde haar Bachelor diploma bij Yossif Ivanov en Paul Declercq. In 2011 werd Nina toegelaten tot de Royal College of Music (RCM), waar ze een Master in Performance voor altviool behaalde bij Jonathan Barritt. In 2013 werd ze lid het Verbier Festival Orchestra, in 2014 werd ze toegelaten tot het Gustav Mahler Jugendorchester en in 2015 slaagde ze voor het European Union Youth Orchestra (EUYO). Nina werkte met grote dirigenten als Charles Dutoit,Valerie Gergiev,Essa Pekka Salonen,Gianandrea Noseda, Kent Nagano, Dmitri Jurowsky, Bernard Haitinck, Jaap Van Zweden,Gabor Takacs-Nagy,Ivan Fisher en vele anderen. Ze won verschillende prijzen zoals de 'Best Unaccompanied Bach' prijs (RCM) en een Robert McFadzean Whyte Award. Nina was ook altiste bij het Fontanelli String Quartet, met wie ze de prestigieuze “Park Lane Group Young Artists” prijs in Londen won. Ze volgde masterclasses bij oa.Claus Meyrup, Garfield Jackson, Yuko Inoue en Carol Rodland. Ze was als soliste te zien met het Hoffmeister concerto en de Vaughan Williams suite met het Oost-Vlaams Kamerorkest en in het festival ‘The Rest is Noise’ waar ze ‘Viola,Viola’ van George Benjamin speelde. Nina is ook graag geziene gast in het Orchestre Philharmonique du Luxembourg ,de Munt, Antwerp Philharmonic Orchestra en is een gedreven kamermuziek musicus. Ze volgt verder les met Michael Kugel en Gina Beukes. Sinds januari 2018 is ze co-solist altviool in de Opéra Royal de Wallonie. Nina speelt op een altviool gemaakt door Florian Leonhard in 2015, die haar genereus ter beschikking wordt gesteld door dhr.Willy Michiels.


Hélène Petit werd geboren in Thionville (F) en begon haar vioolstudies op haar 7de. Na haar opleiding aan het conservatorium van Metz ging ze studeren aan het Pôle Supérieur in Parijs bij Christophe Poiget en Annick Roussin waar ze haar” Diplôme National Supérieur de Musicien Professionnel” (DNSPM) behaalde, het pedagogisch diploma en een licentie Musicologie aan de universiteit Paris-Sorbonne. Ze vervolmaakte zich verder bij Marie-Annick Nicolas in Genève waar ze het Concert Diploma behaalde. Ze wordt regelmatig uitgenodigd in de Opéra National de Lorraine (Nancy), l’Orchestre Symphonique de Mulhouse, l’Orchestre National de Metz, l’Orchestre de Chambre de Liège en l’orchestre Les Siècles. Sinds 2018 is Hélène violiste in de Opéra Royal de Wallonie.


Frédéric Preusser werd in Brussel geboren en begon op z’n 6de vioolstudies bij J.Snow in Waterloo en later in Watermaal-Bosvoorde. Hij vervolgde z’n vioolopleiding bij A.Leon-Ara en kamermuziek bij A.Siwy aan het conservatorium van Brussel waar hij een Eerste prijs en Hoger Diploma viool behaalde. Hij werd tweemaal laureaat van het kamermuziekfonds Horlait-Dapsens en behaalde de 3de prijs op het Vioolconcours René Depas in Luik. Van 1992 tot1995 was hij solist in het l’Orchestre Royal de Chambre de Wallonie. Hij werd tussen 1993 en 1996 geselecteerd voor het Europees Jeugdorkest en Mahler Jugend Orchester en speelde daar o.m. met Bernard Haitink en Claudio Abbado. Frédéric speelde met hen in de grootste concertzalen en Festivals in Europa (Salzburg Festspiele, BBC Proms ..) Voor kamermuziek kreeg hij de kans om dankzij de Stichting « Mozart Academy » in Krakow in strijkkwartet bezetting in verschillende Oost-Europese Festivals op te treden. In 1997 slaagde hij in een auditie bij het Symfonisch Orkest van de Munt en werd er eerste violist. Ondertussen speelt hij met het Mahler Chamber Orchestra 1998-1999 ; EUCO (European Union Chamber Orchestra) 2001-2003 ; Orchestre de la Communitat Valenciana met wie hij concerten en opera’s speelde met dirigenten als L.Maazel, V.Gergiev en Zubin Mehta.


François-Jean Yzambart begon z’n studies aan het conservatorium van Saint-Malo en vervolgde zijn studies in het Conservatorium van Reims bij waar hij een 1ste prijs behaalde bij Marc-Didier Thirault. Hij kwam studeren aan het Conservatorium van Brussel en volgde gelijktijdig les bij Marcio Carneiro ,Xenia Jankovic aan de Hochschule für Musik in Detmold . Hij behaald een plaats als academist in het Mahler Chamber Orchestra en trad op in de Philharmonie Keulen,Essen en Dortmund. Zijn liefde als orkestmusicus kreeg hij via dirigenten als Reinhard Goebel, EsaPekka Salonen, Christoph-Mathias Müller, Hervé Niquet, Sebastian Weigle, Lothar Zagrosek en Gerd Albrecht. In 2009 volgde hij masterclases bij Wolfgang Boettcher, voormalig cello solo van de Berliner, in Schloss Bückeburg. Verder volgde hij lessen bij Edmond Baert, Lluis Claret , László Fenyö, Anne Gastinel, Walter Grimmer en Gary Hoffman. Als solist werd hij uitgenodigd bij l’Orchestre Symphonique de Saint-Malo en het kamerorkest van Detmold.Hij speelde op festival als Festival Classique au Large, Concerts en nos Villages in Poitou, Chamber Music Weeks Palazzo Ricci, Concerts du Midi de la RTBF, Festival International de Musique de Dinard, in het Konzerthaus Detmold, Sendesaal in Bremen,Kaaitheater Brussel, Teatro Poliziano in Montepulciano.Hij speelde met solisten als Leonid Gorokhov, Alfredo Perl, Ariadne Daskalakis